Kære dagbog, jeg vil elske mig selv!

For ikke så længe siden hjalp jeg mine forældre med at rydde ud i deres garage. Dér, blandt gammelt legetøj, lego og bamser faldt jeg over min dagbog fra da jeg var 12-13 år gammel.

Efter at jeg fik lirket låsen op, sad jeg og læste den op for min mand. Vi grinede højt og morede os over mit uskyldige 12 årige jeg, der skrev til sin dagbog om alt fra den første menstruation, hierakisk inddeling af bedste veninder og kriser over søde drenge…

men jo længere vi kom ind i bogen, desto mindre blev mit store smil og

istedet løb tårerne ned af mine kinder.

For lige dér indså jeg hvor længe jeg reelt havde brugt på at hade mig selv og min krop. Allerede som 13 årig var min største bekymring blevet min krop og frygten for at jeg var tyk var ubærlig.

Jeg skrev ikke længere søde uskyldige opdateringer, men om hvor meget jeg hadede mine tykke lår, at jeg havde fået bryster, at jeg var ulækker, fed, uelskelig og sådan fortsatte det… Alt for længe!

Efter at have grædt ud i min mands arme, tørrede jeg mine kinder og besluttede mig for, at ikke nok med at jeg ikke længere ville tænke, skrive eller sige noget dårligt om mig selv, så ville jeg virkelig elske min krop og min person lige som den er!

Normativ Kropsutilfredshed

Henviser til det forhold at at flertallet af vestlige kvinder tilkendegiver utilfredshed med deres figur.
Samtidig er skønhedsidealet og den æstetiske veltrænede krop idag internaliseret som et udtryk for hvor meget vi som mennesker synes at vi er værd. Det er yderst problematisk at bygge sit værd på et så skrøbeligt fundament.

Det er ikke længe siden at TV2 lavede en rundspørge på landets gymnasielle uddannelser, om de unges forhold til deres krop og vægt (1)  Resultatet var mildest talt deprimerende og viste at den generelle kropsutilfredshed også er meget dominerende blandt de unge. Nedenstående billede viser et udpluk af resultaterne.

Hvordan stopper jeg med at hade mig selv?

Jeg vil ikke ligefrem påstå at det er nemt. Ærligt talt er det er vanvittig svært, for min go-to indstilling i over 17 år var at tænke negativt om mig selv. Men hvis der er noget jeg har lært, så er det at hvis man siger noget nok gange til sig selv, så tror man på det.

Fake it till you make it!

Det tager tid, og det kan være en idé at se på det som en ny vane som tager tid at få indarbejdet. For ligesom vores handlinger, der gennem kontinuerlig gentagelse, bliver noget vi gør på autopilot, så er vores tanker fuldstændig på samme måde.

Her får du nogle metoder, som måske kan hjælpe dig lidt på vej:

Opmuntre dig selv!

  • Lav små sedler med positive påmindelser til dig selv, fx på dit spejl, ved din seng, på køleskabsdøren etc. Du behøver ikke nødvendigvis at læse dem højt, for bare deres tilstedeværelse kan være gavnlig!

Fjern dit fokus på dine æstetiske træk!

  • Fokusér på dine indre kvaliteter, er du omsorgsfuld, sjov, empatisk, glad, optimistisk etc. Arbejd på at bygge et selvværd op som er uafhængigt af dit udseende, krop, vægt eller kontrol af mad og træning.

Tag imod komplimenter!

  • Accepter når nogen siger du er sød, rar, smuk, har en flot bluse på, dygtig, disciplineret etc. Tag det til dig og sig tak, istedet for at afvise eller blive akavet omkring det.

Ryd op på de sociale medier!

  • Tag en kritisk gennemgang af din facebook, instagram og andre socialemedier som du bruger. Følger du personer som får dig til at føle dig utilstrækkelig, grim, tyk, ikke ambitiøs nok eller andre negative tanker, så unfollow!! Sociale medier har en skræmmende stærk effekt på vores selvværd, du bestemmer selv hvem du vil følge, vælg nogle mennesker, som har en positiv effekt på dig.

Sammenlign dig med gennemsnittet!

  • Vi har en tendens til at bemærke de smukkeste, tyndeste, dygtigste… Men prøv næste gang du går et sted med mange mennesker, helt systematisk at lægge mærke til hver tredje kvinde, der går forbi dig. Denne øvelse, har jeg brugt meget, når jeg eksempelvis har været på et fitness hold, og følt mig forkert! Ret hurtigt indser man hvor forskellige vi alle er, og at skønhedsidealet snarer er undtagelsen.

Bliv din egen bedste veninde!

  • Vær rar mod dig selv, tal til dig selv og om dig selv som du ville om en person du holder meget af. Vær overbærende når du gør noget, du ikke er helt tilfreds med. Tilgiv dig selv og hav medfølende tanker,  kom videre istedet for at ruminere på det der gik galt.

Undgå konstant kropstjek!

  • Hvis du er en af dem som laver overdreven kropstjek, så prøv at drosle det lidt ned. Undgå at bruge for lang tid på at stirre på dig selv i spejlet for at finde “fejl”, veje dig selv flere gange om ugen, eller tage fat på dine deller for at se hvor meget du nu kan holde fat i. Konstant kropstjek vedligeholder og forstærker ofte krops- og figurbekymringer.

Stop undgåelsesadfærd!

  • Måske er du i den helt anden boldgade og gør alt hvad du kan for at undgå at se og mærke din krop. Fx. ved at du undgår spejle eller at se ned af dig selv når du er i bad, går i løst siddende tøj og undgår fysisk kontakt. Problemet er at dette også forstærker den negative tankestrøm. Forsøg langsomt at inkorporere en daglig rutine, hvor du fx. bruger tid på at smøre din krop ind i creme efter badet, eller at du nuser din egen mave, prøver at fokusere på de aspekter ved din krop som du godt kan lide osv.

Det er skræmmende og øjenåbnende for mig hvor meget tid vi kvinder bruger på at hade os selv og vores kroppe. At vi konstant stræber efter et ideal som kun en lille procentdel af verdens befolkning i realiteten kan nå, ofte grundet genetik og en helvedes masse photoshopping! Indenfor de seneste år, er der heldigvis opstået en modkultur, hvor fokus der er på kropspositivisme og selvaccept.

Lad os bryde med normen og elske vores krop og os selv ♥️  Livet er for kort til andet!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *